2019. bila “anemicna” godina

Za Holivud je 2019. bila prilicno anemicna, ali se nada mogla pronaci na najmracnijim mjestima – na nasilnom paganskom festivalu, u iskrivljenim dubinama svijeta sa druge strane ogledala i na krsevitim obalama udaljenog svetionika iz 19. vijeka.

Tri najuzbudljivija i najuspjesnija izdanja niskog ili srednjeg budzeta djela su povezivana sa horor zanrom i na debiju su prestravila Sandens festival prije nego sto su pocela da osvajaju bioskope.

“Midsommar”, “Us” i “The Lighthouse” filmovi su koje su distribuirale dvije razlicite kompanije, sa razlicitim strategijama, u drugacijim dobima godine, ali sva tri potpisuju talenti cije kreativne vizije podrazumijevaju kompletnu umjetnicku kontrolu koju moderni Holivud rijetko dozvoljava. Cinjenica koja se posebno izdvaja je da su sva tri filma radili reditelji koji su bili ujedno i scenaristi, a kojima je dodatno samopouzdanje donio zanr koji ih je prvobitno i proslavio.

Horor zanr ima elasticne granice koje definise sve ono sto marketing timovi uspiju da ubace pod njegov siroki kisobran, a jos odavno se pokazao kao pouzdano sredstvo za upumpavanje zivahnosti u bioskope. Ti filmovi su uglavnom jeftini, obozavatelji posveceni, a kolektivni dozivljaj primalan. Ipak, u vremenu koje je prema rijecima Martina Skorsezea brutalno i negostoljubivo prema umjetnosti i svakome ko sanja da pravi filmove niko ne moze garantovati novoj generaciji autora da ce im horor debiji, koliko god voljeni i profitabilni bili, omoguciti da naprave karijeru. Sa slicnom dilemom suocavaju se glumci koji igraju superheroje – jednom kad iskocis sa precizno nacrtane ti putanje svi uspjesi iz proslosti postaju irelevantni.

I pored toga Ari Aster, Robert Egers i Dzordan Pil su uspjeli na svoj nacin da iskoriste horor kao trojanskog konja kako bi publiku iznenadili cudesnim djelima. Ako filmska industrija zeli da prezivi u ovakvom stanju u kakvom je sad, prema misljenju magazina “IndieWire”, morace da ovakve umjetnike prepozna i podrzi na svaki moguci nacin.
Nije problem samo u tome sto je horor ogranicavajuci zanr, vec i to sto se filmadzije mogu osjecati ogranicenim na njega.

“Da ‘The LIghthouse’ nije zanrovski film tesko bi dobio novac za produkciju – Na papiru ‘Midsommar’ i ‘Us’ su izgledali kao flmovi koji mogu da zarade, a ‘The Lighthouse’ bas i nije”, kazao je Egers par mjeeci prije nego sto je njegovo ostvarenje zaradilo vise od sedam miliona dolara tokom svojih prvih 18 dana prikazivanja.

Produkcijska kompanija koja je radila i horor hit “The Witch”, RT Featerus je prvobitno preuzela projekat, ali ga je finansirao Regency Enterprises uz distribuciju A24.

“Svi oni su mi dali nevjerovatnu slobodu. Bio sam privilegovan i sokiran sto sam uopste uspio to da napravim. Naravno, zbog uspjeha filma ‘The Witch’ su ljudi bili zainteresovani za saradnju sa mnom”, dodaje Egers.

Ali “The Witch” i “The Lighthouse” nisu nimalo slicni, a Egersu je blizi srcu ovaj drugi.
“Bio sam ponosan na ‘The Witch’ jer je to moj prvi film, ali sam van toga bio razocaran. Da sam ga gledao kao neko ko je platio kartu u bioskopu, ne bi mi se svidio. ‘The Lighthouse’ je blizi mojoj originalnoj viziji”, istice reditelj.

Jos jedna bitna razlika na koju je ukazao je to da ne pripadaju istom zanru. On kaze da razumije zasto neki ljudi smatraju da “The Witch” nije horor film, ali on smatra da jeste, za razliku od “The Lighthouse”.

“To je zanrovska stvar koja se igra sa mnogim karakteristikama horora, ali sigurno da taj film nije strasan. Ova deliricna prica o dva cuvara svetionika iz 19. vijeka vise me podsjeca na neku dramu Harolda Pintera”, objasnjava on.

Horor ili ne, Egers je znao da “The Lighthouse” mora publici obecati uzbudenja kako bi privukao siru masu, morao je da evocira sve ono sto se ljudima svidjelo kod njegovog proslog filma, dok im usput otkriva nesto sasvim novo.

Scena iz filma “Us” Dzordana Pila(Foto: Claudette Barius/Universal/AP)

“Pokusavali smo da nademo taj balans i zeljeli smo da ljudi shvate da je smijesan. Ali film je sniman u crno-bijeloj tehnici i tu vec postoji odredena barijera. Onda pocnu da se postavljaju pitanja na koji nacin film moze biti komercijalniji, mozemo li ubaciti tu neka stvorenja… Postao sam svjestan toga, cak i kad pisem, razmisljam kako da napisem nesto sto ne otkriva sve, a opet nudi dovoljno interesantnih scena koje mozes da ubacis u trejler. Ako ‘The Lighthouse’ nekako zaradi novac, to ce biti zahvaljujuci A24 marketingu”, kazao je Egers.

I pored toga sto reditelj sad ima dva filma od kojih se to nije ocekivalo, a koji su bili uspjesni i komercijalno i kod kritike, Egers ce morati da se suoci sa jos vecim izazovima kako njegov budzet bude rastao, a on se udaljavao od zanra koji ga je stavio na mapu.

“Necu da pravim glupe skupe filmove, radije cu da odaberem manji projekat nad kojim cu imati vecu kontrolu. ‘The Lighthouse’ je opskurniji od ‘The Witch’, ali namjera iza njega je bila da napravim nesto sto je vise mejnstrim sa namlo vise novca, a da opet ostanem svoj”, naglasava on.

A biti svoj za Egersa ne znaci nuzno da radi striktno horor fimove. On kaze da voli da ih gleda, ali da nije pretjerano zainteresovan za taj zanr.

“Najvise me interesuje proslost – atmosfera i vremenski period su stvari koje prvo odredim kad pisem, i mislim da ce tako i ostati”, kazao je reditelj oji je u meduvremenu poceo da trazi glumce za svoju vikinsku dramu koju priprema, a koja nosi naziv “The Northman”.

Aster, koji priznaje da mu vjerovatno ne bi bilo dozvoljeno da izgradi cijelo selo kraj Budimpeste da je radio romanticnu komediju, isto tako horor zanr vidi kao sredstvo koje ce ga dovesti do cilja.

“Ono sto mene zanima je stvaranje svjetova. To je ono sto sam oduvijek zelio da radim. Napisao sam mnogo raznih scenarija prije nego sto sam napravio ‘Hereditary’, koji sam napisao strateski jer sam znao da nisam napisao jeftine filmove. Estetika mi je takode bitna. A razmisljajuci o hororu pomislio sam da bih uz malo srece mogao da u tom zanru radim sto zelim. I posrecilo mi se”, objasnio je Aster na promociji njegovog aktuelnog filma “Midsommar”.

Uspjeh njegovog debija “Hereditary” omogucio mu je rad na ovom projektu koji je napisan mnogo prije nego sto je postao poznato ime medu ljubiteljima horora.

“‘Midsommar’ je prvi scenario koji sam napisao po narudzbi. Bio sam spreman da taj projekat prepustim nekome drugome, ali sam shvatio da bih mogao da film o raskidu kakav sam oduvijek zelio da napravim iskombinujem sa folk horor zanrom. To je jedina stvar koju sam imao u ladici poslije filma ‘Hereditary’, a da je flertovala sa hororm. Mada ja na tu pricu vise gledam kao na bajku, nego horor”, objasnjava on.

I pored ritualnog terora koji se u njemu sprovodi nad umisljenim americkim turistima, “Midsommar” je ocigledno film koji koristi horor elemente kao sredstvo za ispunjenje cilja.

Prica o tuznoj mladoj zeni koju igra Florens Pu, koja se prikljucjuje njenom partneru (Dzek Rejnor) i njegovoj ekipi sa koledza na putovanju u izolovano svedsko selo gdje se odvija misteriozni paganski ritual nije toliko posvecena plasenju publike, koliko izvrtanju svog smrcu opterecenog okvira u storiju o ponovnom rodenju.

Aster je znao da preuzima odredeni rizik kad je odlucio da se vrati svojim “korijenima”, znao je da bi “Midsommar” dalje mogao da ga zacementira kao nekoga ko samo pravi bolne filmove o smrti. Ali nakon deset godina uspostavljanja statusa nekoga ciji rad sad ljudi sa uzbudenjem prate, bio je spreman da se upusti u to.

“‘Hereditary’ je ucinio da shvatim da u ovom zanru postoji nesto sto inspirise ljude da se ujedine u nesto poput plemena. Ali u tom zanru te cesto ocjenjuju na osnovu toga koliko si vragolast. Fora je u tome sto ja nisam zelio da ostanem u tim okvirima, iako sam na to nacelno pristajao. ‘Midsommar’ prati putanju folk horor price na mnogo nacina, toliko da moze i da iritira neke ljude, ali ja sam prije svega bio zainteresovan za vezu izmedu tih dvoje ljudi”, objasnjava reditelj.

Tako se ovi tzv. horor autori mogu izvuci sa ubistvom, cak i ovom dobu kad Holivud nije bas spreman na rizike, ali moraju svoje oruzje kriti od publike. U tom smislu, “Midsommar” se moze dozivjeti kao mikrokosmos trzista na kojem su Aster i Egers natjerani da se snalaze, ostajuci u okviru zacrtanih linija kako bi kopali dublje ispod njih. Asterov naslov zaradio je 41 milion dolara sirom svijeta i uveliko prosirio njegovu bazu fanova.

Naravno, ta taktika trojanskog konja nije nista novo u horor tradiciji, jos od vajmarske kinematografije do Dzordza Romera, malo koji zanr je tako uspjesno privlacio publiku i tjerao je da spusti gard kako bi bila ranjivija. To je strategija koju je Dzordan Pil tako uspjesno iskoristio sa “Get Out”, kulturoloski i komercijalno seizmickim dogadajem cija kemp premisa je otkrila zlokobnost “postrasne Amerike”. “Get OUt” je otkrio americke grijehe na nacin na koji nijedan “obican” film ne bi mogao.

Uraden sa budzetom od samo cetiri i po miliona dolara, zaradivsi preko 255 miliona i nominaciju za Oskara za najbolji film, Pil je postigao sve sto je zelio.

“Ja sam toliki ludak za hororom da mi je konfuzija oko zanra ‘Get Outa’ pomalo slomila srce. Htio sam da napravim horor film, a to na neki nacin i nije horor film”, kazace Pil za “Rolling Stone”.

Njegov sljedeci film “Us” ima jasnije karakteristike zanra, scena upada u kucu ne ostavlja puno prostora za dilemu, ali jos ubjedljivije koristi tu pricu kako bi ukazao na drustvene probleme. Koristeci ogledala koja tjeraju publiku da vidi svoj iskrivljeni odraz “Us” je izokrenuo poznate vizuelne karakteristike horora (maskirani napadaci, jezivi glasovi, krvavi sukobi) kako bi se uhvatio u kostac sa pitanjima klase i nevidenim posljedicama “americkog sna”.

Pil je napravio jos jedan originalan hit srednjeg budzeta koji se ne uklapa u standardnu holivudsku ponudu, koristeci svoj brend da pokaze ljudima nesto sto mozda drugacije ne bi bili u mogucnosti da vide. “Us” ne funkcionise tako dobro jer prevazilazi horor zanr, vec zato sto povezuje horor sa svim drugim oko sebe.

Svaki reditelj u usponu suocava se sa perverznom dilemom kad radi na svom drugom ostvarenju – da li da ponovi trik koji je prosli put bio uspjesan ili da napravi nesto sto ljudi ni ne znaju da zele da vide. Transgresivni geniji filmova kao sto su “The Lighthouse”, “Midsommar” i “Us” neodvojivi su od nacina na koji su njihovi autori koristili horor da zamrace razlike. A sto im vise finansijeri i distributeri budu dozvoljavali da rade tako, vise ce i industrija biti otvorena za originalne projekte.

“Mozete to zvati hororom ili kako god zelite. Ali od ‘Let the Right One In’ preko ‘The Witch’ do ‘Hereditary’, sve vise ljudi gleda ove filmove, publika je sve veca i to su ljudi koji ne prate samo taj zanr. U pitanju su ostvarenja koja su pristupacnija nego sto se na prvi pogled cini”, smatra Egers.

On kaze da sa uzbudenjem radi na sljedecem koraku ka buducnosti gdje ce filmadzije moci da se izraze kako god zele.

“Zelim da vidim vise cudnih, opskurnih stvari i da nastavim da razbijam trenutni vokabular koji vise nije u modi”, zakljucuje on.

0 comments

You must be logged in to post a comment.

  • "Prikupljeni dokazi da stanovi u “Master kvartu i “ničija kuća” imaju istog vlasnika"
    on 26/07/2024 at 19:23

    Specijalno državno tužilaštvo (SDT) i službenici Specijalnog policijskog odjeljenja tokom finansijske istrage prikupili su dokaze koji ukazuju na sumnju da je ova imovina stečena kriminalnom djelatnošću odbjeglog šefa kavačkog klana, Radoja Zvicera, te da ,,ničija kuća" i ova imovina imaju istog vlasnika, kazao je poslanik Demokrata u Skupštini Crne Gore Momčilo Leković.

  • Čarapić: Milatović i njegovi odbornici prihvatili opozionu agendu
    on 26/07/2024 at 17:55

    Kad je bila rekonstrukcija Vlade, jedan opozicioni poslanik je rekao da se sjutra ruši Podgorica i da je to uvertira za vanredne parlamentarne izbore. Rekonstrukcija Vlade je bila pokazna vježba stabilnosti i pokazala je da je vlast na državnom nivou stabilna. Očito da su predsjednik Milatović i njegovi odbornici prihvatili opozicionu agendu koja se odnosi na destabilizaciju i skratili mandat Skupštini Glavnog grada, izjavio je šef poslaničkog kluba Pokreta Evropa sad Vasilije Čarapić.

  • "Nećemo povjerovati etno investicijama Ibrahimovića, neka se pravda do zore za ulazak u vlast"
    on 26/07/2024 at 17:14

    Nećemo povjerovati etno investicijama Ervina Ibrahimovića, pa neka se pravda do zore za svoj ulazak u vlast, saopšteno je iz Izvršnog odbora Partije crnogorskih Muslimana.

  • "SAD će nastaviti da podržavaju reformske procese neophodne za članstvo u EU"
    on 26/07/2024 at 16:40

    Crna Gora ostaje u potpunosti posvećena definisanim vanjskopolitičkim prioritetima, poručio je ministar vanjskih poslova i potpredsjednik Vlade Crne Gore Ervin Ibrahimović na sastanku sa ambasadorkom Sjedinjenih Američkih Država (SAD) Džudi Rajzing Rajnke.

  • "Nervoza PES-a evidentna, strmoglavi pad rejtinga nezaustavljiv"
    on 26/07/2024 at 16:24

    Nervoza Pokreta Evropa sad (PES) više je nego očigledna i uzrokovana je nezaustavljivim padom rejtinga koji je posljedica promašene politike i zasićenosti građana populizmom, obmanama i lažima.

  • "Manjinski narodi u Baru najbolje znaju koliko ste se brinuli o njima"
    on 26/07/2024 at 15:58

    Projekti sa kojima je Bošnjačka stranka ušla u Vladu, a vezani su za Bar upravo su oni čija se realizacija čekala godinama, a pokrenuli su ih ministri i poslanici iz Bošnjačke stranke, saopšteno je Opštinskog odbora Bošnjačke stranke Bar.

  • Pogledajte nova kadrovska rješenja Vlade
    on 26/07/2024 at 15:02

    Vlada je, na danas održanoj sjednici kojom je predsjedavao potpredsjednik Vlade za bezbjednost, unutrašnju politiku, evropske i vanjske poslove Aleksa Bečić razmotrila više kadrovskih pitanja.

  • "Dijaspora veliki potencijal i najsnažnija privredna grana"
    on 26/07/2024 at 14:57

    Vjerujem da je u Crnoj Gori sazrela svijest da sveukupni ekonomski rast nije moguć bez aktiviranja svih potencijala koje naša zemlja ima, saopštio je potpredsjednik Vlade i ministar vanjskih poslova Ervin Ibrahimović. On je učestovao danas na panel diskusiji "Uticaj dijaspore na ekonomski razvoj Crne Gore" održanoj u okviru manifestacije "Dani dijaspori i iseljenika Crne Gore 2024".

  • "Crna Gora i Kina treba da nastave da njeguju tradicionalne veze"
    on 26/07/2024 at 14:30

    Crna Gora i Kina treba da nastave da snaže svoje bilateralne odnose i njeguju tradicionalne veze, poručeno je na sastanku predsjednika Skupštine Crne Gore Andrije Mandića sa zamjenikom ministra međunarodnog odjeljenja Centralnog komiteta Komunističke partije Kine, Čen Žouom.

  • "Crna Gora će imati problema na putu prema članstvu u EU"
    on 26/07/2024 at 14:06

    Poslanik Evropskog parlamenta Tonino Picula komentarisao je situaciju u kojoj crnogorski političari Andrija Mandić, Milan Knežević i Aleksa Bečić nisu poželjni u Hrvatskoj.

  • USSCG: Ne ukidajte doprinose; UPCG: Fond PIO oduvijek bio neodrživ
    on 26/07/2024 at 18:35

    Povećanje minimalne prosječne zarade, smanjenje poreskog opterećenja na rad čini komponentu programa Evropa sad 2, a koristi će imati i zaposleni i poslodavci, poručili su predstavnici Vlade koji su na okruglom stolu, u okviru javne rasprave predstavili Fiskalnu strategiju do 2027.

  • Ulaganja u Željezaru preko 44 miliona eura u narednih šest godina
    on 26/07/2024 at 18:16

    Zaposleni u Željezari vrlo brzo će osjetiti benefite ugovora koji je danas potpisala Elektroprivreda Crne Gore sa švajcarskom kompanijom „8B Capital“, o zakupu proizvodnih pogona nikšićke Željezare, Kovačnice i Čeličane. Siguran sam da ćemo u roku koji je predviđen svjedočiti značajnim poslovnim rezultatima i da će to biti pokretačka snaga za napredak Elektroprivrede i ekonomije naše države, kazao je poslanik Pokreta Evropa sad Uglješa Urošević.

  • Otpis kamate privrednicima koji plate dug
    on 26/07/2024 at 16:20

    Vlada Crne Gore danas je utvrdila Predlog zakona o otpisu kamate na dospjele poreske obaveze.

  • Bivši vlasnici i njihovi nasljednici dolaze do svojih prava
    on 26/07/2024 at 14:14

    Vlada Crne Gore usvojila je Uredbu o utvrđivanju isplate obeštećenja bivšim vlasnicima oduzetih imovinskih prava u novčanim sredstvima za ovu godinu.

  • "Programom Evropa sad 2 postajemo država sa najmanjim troškovima na rad u Evropi"
    on 26/07/2024 at 13:18

    Program Evropa sad 2 je poreska reforma koja podrazumijeva dvije ključne komponente – smanjenje poreskog opterećenja na rad i povećanje minimalne i prosječne zarade u Crnoj Gori, poručila je savjetnica premijera za ekonomsku politiku Milena Milović.

  • Mujović: Biću zadovoljan kada zaposleni u Željezari osjete benefite
    on 26/07/2024 at 11:09

    Odbor direktora Elektroprivrede prihvatio je ponudu švajcarske kompanije 8B kapital za zakup Željezare na 50 godina, a u fabriku bi za pet godina uložili blizu 37 miliona eura. Ugovor je potpisan na sastanku koji je počeo u podne u Nikšiću.

  • Hala u Željezari poslužila kao pretovarna stanica za otpad
    on 26/07/2024 at 09:47

    U hali Željezare je PUP-om predviđena izgradnja Centra za upravljanje otpadom, a zbog sanacije deponije i velikog požara koji je, izvjesno, podmetnut, ista je poslužila kao pretovarna stanica, a otpad se već danas odvozi na deponiju Livade u Podgorici, saopšteno je iz Opštine Nikšić.

  • "Ne koristite položaj za dodatna primanja"
    on 26/07/2024 at 09:39

    Upozoravam sve iz energetskog sektora da ne koriste svoj položaj kako bi sebi obezbijedili mjesečna primanja od nekoliko prosječnih zarada u državi, na račun građana, navodi se u dopisu, koji je ministar energetike Saša Mujović uputio Odborima direktora povodom informacije da pojedini članovi Odbora direktora u privrednim društvima u većinskom vlasništvu države u energetskom sektoru, pored značajnih apanaža koje primaju po osnovu članstva u Odborima direktora, dodatno primaju i naknade u raznim tijelima i komisijama, koje, kako se navodi u dopisu, nijesu zanemarljive, naprotiv.

  • Iz Rajanera tvrde da neće vraćati linije ka Crnoj Gori po sadašnjim cijenama
    on 26/07/2024 at 06:13

    Irski niskotarifni avio-prevoznik Rajaner smatra da aerodromi u Crnoj Gori imaju povećane naknade u poređenju sa drugim evropskim aerodromima, koji, kako kažu, smanjuju naknade kako bi stimulisali oporavak i rast saobraćaja, što je u suprotnosti sa onim što se može vidjeti širom Evrope, Sjeverne Afrike i Bliskog Istoka.

  • Spajić i Vuković u utorak pred Odborom o Evropi sad 2
    on 25/07/2024 at 20:18

    Skupštinski Odbor za ekonomiju, finansije i budžet saslušaće u utorak premijera Milojka Spajića i ministra finansija Novicu Vukovića, u vezi sa programom Evropa sad 2.